پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
20 شهريور 1397 - 10:06
چالش هاي بنيادين که جايگاه آمريکا را متزلزل مي کند

لشگرکشی میلیاردی به غرب آسیا، میلیون‌ها بی‌خانمان در آمریکا

نهایت کمک ثروتمندترین آمریکا به عنوان کشور دنیا به جمعیت بی خانمان‌های خود، تهیه بلیط رایگان یک طرفه اتوبوس از این ایالات به آن ایالات است.
نویسنده :
محمدبابايي نساز
کد خبر : 1398

پایگاه رهنما :

نهایت کمک ثروتمندترین آمریکا به عنوان کشور دنیا به جمعیت بی خانمان‌های خود، تهیه بلیط رایگان یک طرفه اتوبوس از این ایالات به آن ایالات است. بر اساس یک تحقیقات دولتی آمریکا که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، در هر شب بیش از نیم میلیون نفر (۵۵۴۰۰۰) بدون سرپناه شب را به صبح می‌رسانند. این آمار نسبت به سال ۲۰۱۶ یک درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ آماری که در طول هفت سال گذشته سابقه نداشته و برای اولین بار است و انتظار می‌رود این آمار در سال جاری نیز افزایش یابد. در این میان، شهر‌های بزرگ و پرطرفدار شاهد افزیش بیشتری از بی خانمان‌ها هستند.
نیویورک صاحب بیشترین بی خانمان‌ها
نیویوک که بیشترین جمعیت بی خانمان‌ها را در خود جای داده شاهد افزایش ۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ بوده است، در حدود ۷۶۵۰۰ نفر در این شهر شب‌ها بیرون و بدون سرپناه می‌خوابند، این آمار در سن دیاگو به ۵ درصد، (۹۱۶۰ نفر) و در لوس انجلس به ۲۶ درصد (۷۶۵۰۰ نفر) می‌رسد. البته بعضی مطالعات غیررسمی تعداد جمعیت بی خانمان‌های آمریکا را خیلی بیشتر از آمار‌های دولتی نشان داده‌اند. براساس مطالعات دانشگاه شیکاگو، بیش از چهار میلیون جوان و نوجوان آمریکایی بی خانمان هستند. بر اساس این گزارش بی خانمان‌ها شامل کارتن خواب ها، افراد ساکن در مراکز نگهداری افراد فاقد مسکن و افراد موقتا ساکن در منازل دیگران می‌شوند. در حالی که بعضی افراد به دلیل بیماری‌های روانی و اعتیاد به مواد مخدر بی خانمان شده‌اند، ولی بیش از ۷۵ درصد از نظر روانی و جسمی سالم هستند، اما نمی‌توانند سرپناهی برای زندگی تهیه کنند.
نقش قیمت مسکن در افزایش بی خانمان
افزایش بی رویه قیمت اجاره مسکن در چند سال گذشته یکی از دلایل بی خانمان شدن کارگران با درآمد پایین آمریکایی ذکر شده است. در واقع قیمت مسکن در بعضی شهر‌های پرطرفدار و مطلوب به مرحله‌ای رسیده که علنا برای قشر‌های با درآمد پایین تهیه آن سخت است. بنابر بر اعلام «مرکز قانون درآمد ملی» تنها ۱۲ شهر در آمریکا هستند که یک کاگر با حداقل دستمزد ایالاتی یا فدارل می‌تواند یک اتاق برای خود کرایه کند. در حالی که افزایش دستمزد‌ها در طول ۲۰ سال گذشته شناور بوده، اما میانگین اجاره برای یک خانه خالی یا آپارتمان در همین زمان دو برابر شده است. یک کارگر که حداقل دستمزد دولت یا فدرال را با قیمت ۷.۲۵ دلار در ساعت را دریافت می‌کند تنها می‌تواند اجاره خانه یک خوابه را به سختی بپردازد. پدیده بی خانمانی در آمریکا از اوایل دهه ۱۹۸۰ ظهور کرد و فعالان از اینکه این روند ادامه و افزایش یافته ابراز تعجب می‌کنند. لوس انجلس تایمز در یکی از سرمقاله‌های خود نوشت: «در ثروتمندترین کشور جهان، این حد از بی خانمانی باید شرم‌اور و تکان دهنده باشد.»
تهیه بلیط رایگان برای بی خانمان‌ها!
ایالات‌های آمریکا برای مقابله با این پدیده بیشتر از اینکه به دنبال حل مشکل باشند به دنبال پاک کردن صورت مسئله از طریق تهیه بلیط‌های رایگان یک طرفه هستند. بیش از سه دهه است که در ایالات‌های آمریکا برای بی خانمان‌های بلیط‌های یک طرفه رایگان تهیه می‌کنند تا بدین طریق با این پدیده مبارزه کنند. وب سایت گاردین در سپتامبر ۲۰۱۷ گزارشی از تحقیقات ۱۸ ماه خود را درباره عواقب آسان‌ترین راه مقابله با بی‌خانمان‌ها در آمریکا منتشر کرد. در این گزارش آورده شده مقامات شهری و ایالاتی بلیط رایگان اتوبوس را ارزان‌ترین و موثرترین راه کاهش جمعیت بی خانمان‌ها می‌بینند. بررسی‌ها گاردین نشان می‌دهد افرادی که با بلیط رایگان به شهر‌ها و ایالات‌های دیگر فرستاده می‌شوند معمولا پس از کیلومتر‌ها و هفته‌ها مسافرت بار دیگر سر از خیابان‌ها در می‌آورند و اکثر آن‌ها با شرایط بدتری مواجه می‌شوند. اما آنچه در میان جمعیت بی خانمان‌های آمریکا مهم به نظر می‌رسد و کمتر در رسانه‌ها دیده شده این است که بخش قابل توجهی از افراد را سربازان و نظامیان سابق ارتش آمریکا تشکیل می‌دهند که در آمریکا از آن‌ها به عنوان «کهنه سرباز» یاد می‌شوند. نیرو‌های مسلح آمریکا (کار افتاده و یا در حال خدمت) بالغ بر ۲۲ میلیون نفر می‌شوند که هفت درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، اما کهنه سربازان ۱۲ درصد جمعیت بی خانمان‌های آمریکا تشکیل می‌دهند. بنابر اعلام دپارتمان امور کهنه سربازان، از هر ۱۰ کهنه سرباز بی خانمان ۹ نفر مرد هستند که عمده آن‌ها مجرد هستند و در مناطق شهر‌ها زندگی می‌کنند و از بیمار‌های ذهنی، معلولیت جمسی و سومصرف مواد رنج می‌برند و در حدود نیمی از آن‌ها در جنگ ویتنام مشارکت داشته‌اند. حضور قابل توجه کسانی که برای ارتش آمریکا خدمت کرده اند و جنگیده‌اند در میان جمعیت بی خانمان‌های آمریکا نشانه‌ای مشخص از زوال قدرت آمریکا است.
لشگرکشی میلیاردی به کشور‌ها و بی خانمان‌های میلیونی داخلی
در حالی بیش از نیم میلیون نفر در آمریکا شب را بدون سرپناه سپری می‌کنند که مقامات این کشور تریلیون‌ها دلار صرف لشگرکشی در سرتاسر دنیا می‌کنند. بر اساس گزارش سال گذشته موسسه مطالعاتی واتسون هزینه جنگ‌های آمریکا تنها در عراق، سوریه، افغانستان و پاکستان از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۷ به مبلغ ۶/۵ تریلیون دلار یعنی نزدیک به ۶ تریلیون دلار رسیده است. دولت آمریکا به جای لشگرکشی به کشور‌ها و توطئه چینی علیه ملت‌های دیگر باید به فکر تهیه امکانات اولیه برای مردم کشورش باشد.
برچسب ها: آمریکا فقر چالش

ارسال نظرات